קטגוריות
טיפוגרפיה טיפים עיצוב פונטים

אודות פונטים חינמיים

כשאתם עובדים על פרויקט חדש של מוצר, אתר אינטרנט, אפליקציה או עבודה ללימודים, אחת ההחלטות החשובות ביותר שעליכם לקבל היא באיזה פונט עליכם להשתמש על מנת שיציג באופן המיטבי את הפרויקט שלכם. בעוד שיש לא מעט אפשרויות של פונטים המובנים בתוך תוכנות העריכה, אפשרויות העיצוב בהם מוגבלות מאוד, ומבחרם דל, שגרתי ולא ממצא, ולעתים אף שחוק או סתם לא מתאים לפרויקט עליו אתם עובדים. כמה כבר אפשר לעבוד עם אריאל או דוד. לפעמים יהיה עליכם לבחור בפונט שאינו מובנה, פונט שונה, שיאפיין אתכם ואת הפרויקט החשוב שלכם בצורה הטובה ביותר. בדיוק לשם כך טיפוגרפים עומלים שנים רבות על מנת לעצב פונטים ייחודים, שיענו על על צורך זה, כדי שכולם בכלל והמעצבים שבינינו בפרט יוכלו לכתוב, להדפיס, ולעצב בכל סגנון שירצו, וחשוב מכך – כדי שיוכל לייצג ולבטא את הפרויקט שלהם ללא דופי בעזרת הפונטים המותאמים להם במיוחד. אך בעוד שרוב רובם של הפונטים המעוצבים נמכרים תמורת תשלום, ניתן למצוא ברשת לא מעט פונטים עבריים מיוחדים ולגמרי בחינם או בעלות סמלית, המאפשרים בדיוק את האסתטיות ואת הדינמיות האיכותית והמדוייקת שאתם מחפשים.

במשך שנים פונטים חינמיים בעברית נחשבו לחובבניים וללא איכותיים מתוך ההיצע הקיים בעולם הטיפוגרפי המקצועי, דבר אשר החל להשתנות בשנים האחרונות. בשנים האחרונות פונטים חינמיים של קוד פתוח עברו תהליך של תחייה מחדש באיכותם ותדמיתם, ולמרות שעדיין קשה להתעלם מהמוניטין השלילי שאלו צברו במשך השנים בשל אי דיוקים רבים, רמות גימור מושלמות ועוד, עושה רושם שבשל ההתפתחויות האחרונות שהתרחשו בעולם התוכן הזה, הנושא לגמרי שווה בדיקה מחדש. אספנו עבורכם את המידע שעליכם לדעת לפני שאתם פונים להוריד פונט חינמי מהרשת.

מאיפה מגיעים הפונטים החינמיים?

בעבר הפונטים החינמיים הגיעו לרשת בדרך כלל באחת משתי האפשרויות הבאות: כאשר מעצבים מתחילים עיצבו פונטים בשביל הכיף או הניסיון, או לחילופין כאשר מעצבים מקצועיים היו משחררים פונט או משקל בודד בחינם כשיטה לשיווק הפונטים האחרים שלהם ו/או כדי למשוך את המורידים לחזור לקנות את המשפחה השלמה ברגע שייתקלו במגבלות הקיימות בגרסאות החינמיות (משקלים מצומצמים או חסרים ועוד). כיום רשת האינטרנט מציעה לא מעט פונטים להורדה בחינם וחלקם יכולים לשמש כאלטרנטיבה לא רעה בכלל למי שתקציבו מוגבל. חשוב לומר שלא כל פונט המוצע בחינם הוא פונט חינמי לכל דבר ועניין. פונטים רבים, כוללים הסכם שימוש (EULA). וחשוב לברר קודם מה מותר ומה אסור לעשות איתם. לעיתים, על אף שהפונטים ניתנים לשימוש בחינם, זכויות היוצרים כמו גם זכויות ההפצה יהיו לרוב שייכות ליוצר הפונט. בתור כלל אצבע, אם לא נכתב בפירוש שמותר לעשות את השימוש שאתם מתכוונים לעשות בו, עדיף לפנות למעצב ולשאול אותו על כך.

איך לבחור את הפונט החינמי המתאים?

כדי להשתמש בפונט בצורה הנכונה, בייחוד כשעובדים על פרויקט מתמשך או כאשר עובדים על פרויקט אלקטרוני באתר אינטרנט או באפליקציה, כדאי לבחור בפונט שמכיל כמה משקלים של הפונט. האפשרויות השונות לשימוש בפונטים, העומדות בפני מעצב הפרויקט אמורות לשמש אותו ליצור הבדלה בין כוונות המוצר, הפנייה, הדגשה של מה שצריך ועוד. כמו כן מומלץ לשים לב שהפונט לא רק עונה על תקציבו של המעצב, אלא גם על כוונותיו ועל המסר שברצונו להעביר באמצעות עבודותו. וחשוב מכך, יש לשים לב לרמת הגימור של הפונט. בהמשך למוניטין שהפונטים החינמיים רכשו עם השנים, קיימים ברשת לא מעט פונטים חינמיים אשר לא שלמים מבחינת גימור ועוד. לכן יש לשים לב לכך שהפונט החינמי שבחרתם הוא ייחודי כלבבכם, אך גם אסתטי וברמת גימור מספקת, אחרת כל המאמצים שלכם עלולים להיות לשווא.

איפה ניתן למצוא פונטים חינמיים?

לאחרונה, חברות רבות כגון גוגל פונטס הוציאו פונטים בפרויקטים של קוד פתוח ושחררו אותם בחינם באתר שלהם, כמו כן, גם מעצבים טיפוגרפיים מקצועיים התחילו לקחת חלק ביוזמה ונעשו מעורבים יותר בעצמם בעיצוב פונטים בקוד פתוח. כעת ניתן למצוא משפחות שלמות של פונטים שעוצבו על ידי טיפוגרפים מקצועיים ומוצעות להורדה בחינם.