קטגוריות
טיפוגרפיה טיפים עיצוב פונטים

פונטים חינמיים מול פונטים בתשלום – מה עדיף?

בכל מחשב חדש שתקנו היום יש היצע לא רע של פונטים המובנים בתוכו, אלו הם פונטים גנריים שקרוב לוודאי לא יספקו את המשתמש הרגיל, על אחת כמה וכמה את המעצב הגרפי. למעשה הבחירה בפונט הנכון תעשה את ההבדל בין פרויקט בינוני לפרויקט מצוין.

ברחבי הרשת תוכלו למצוא לא מעט אתרים שמציעים ספריות עם מספר גדול של פונטים בחינם כמו freefonts.co.il או גוגל פונטס שבחודש יוני הפתיעה והשיקה 12 פונטים בעברית בחינם. לעומתם ישנן חברות פונטים מקצועיות המציעות את הפונטים שלהן בתשלום כמו מאסטרפונט, פונטביט, עודד עזר, אאא, הגילדה, פונטף ועוד.

נשאלת השאלה מה בכל זאת ההבדל בין שתי האפשרויות, איזו עדיפה ולמה?

הכנו לכם סקירה של יתרונות וחסרונות, כדי שתוכלו להחליט בעצמכם מה הצורך הנכון ביותר עבור הפרויקט שלכם.

פונטים חינמיים

ישנם אתרים רבים המציעים פונטים להורדה בחינם. למרות המוניטין הרע שהם צברו לאורך השנים, ניתן למצוא בינהם פונטים שרמתם לא יורדת מפונטים בתשלום.
אז מה היתרונות שבפונטים בחינם ומה החסרונות? הנה לכם כל מה שצריך לדעת:

יתרונות של פונטים חינמיים

  • עלות: היתרון הבולט ביותר הוא מן הסתם – העלות. מחיר משקל של פונט נע בין 200 ל־300 ₪, דבר העלול לייקר את פרויקט העיצוב שלכם ויש שיעדיפו לצמצם בהוצאה זו, במיוחד אם מדובר בפרויקט דל תקציב.
  • היצע גדול: קיים מגוון רחב של פונטים שמאפשר למעצב לבחון אפשרויות רבות של סקיצות עיצוביות.
  • נגישות: ספריות הפונטים החינמיים בדרך כלל נגישות וקל מאד להוריד את הפונטים ולהתחיל להשתמש בהם.

חסרונות של פונטים חינמיים

  • זה נראה חינמי: מעצם היותם חינמיים, הם נשחקים מהר מאד כתוצאה מהשימוש בהם על ידי מעצבים אחרים, שלרוב יהיו מעצבים פחות טובים בעלי תקציבים נמוכים, עובדה שיכולה לגרום לפרויקט שאתם מעצבים להיראות טרנדי לעייפה במקרה הטוב או במקרה הפחות טוב – פשוט כעיצוב זול.
  • מערך חלקי: פונטים חינמיים לרוב יגיעו כמשפחה של משקל בודד או שאותו משקל המוצע בחינם הוא חלק ממשפחה שלמה המוצעת בתשלום.
  • רשיונות שימוש חלקיים: פונטים חינמיים יגיעו עם רשיונות־שימוש מוגבלים או מורכבים, ואם לא תשכילו לקרוא את האותיות הקטנות, אתם עלולים למצוא את עצמכם עוברים על החוק ומפרים את זכויות השימוש.

פונטים בתשלום

בעוד שהפונטים החינמיים יספקו את הגרפיקאי החובבני, פונטים שתרכשו במיטב כספכם ישרתו אתכם נאמנה במשך שנים רבות. אז מה יתרונות שבפונטים בתשלום ומה החסרונות?

יתרונות פונטים בתשלום

  • איכות: האיכות של פונטים בתשלום היא לרוב גבוהה מאד – בלתי מתפשרת הן ברמת העיצוב והן ברמת הגימור והפיתוח.
  • שירות מלא: ברכישת פונטים מטיפוגרפיים עצמאים ומקבוצות מעצבי פונטים, תוכלו לקבל תמיכה מלאה ושירות אישי – לעיתים מהטיפוגרפים (מעצבי הפונטים) בכבודם ובעצמם!
  • עדכונים: לעיתים יוצאות גרסאות חדשות של פונטים, וכן אם רכשתם כבר את הפונט ייתכן שתזכו לשדרוג ללא תוספת תשלום (יש חברות שגובות עלות סמלית על שדרוגים).
  • זכויות שימוש ברורות ומורחבות: תוכלו להיות בטוחים בתנאי הרשיון שרכשתם ובכך שלא תמצאו את עצמכם עוברים על החוק.
  • אידיאולוגיה: בקניית פונטים אתם מממנים את פועלם של מעצבי הפונטים המוכשרים ובכך מאפשרים להם ליצור עבורכם פונטים מעוצבים ואיכותיים נוספים.

חסרונות פונטים בתשלום

  • המחיר: עלות של פונט יכולה להיות גבוהה (200-300 ₪ למשקל), אך רוב החברות מציעות לעיתים מבצעים מיוחדים – בעיקר בסוף השנה וסביב החגים. שווה תמיד לעקוב אחר פרסומים של חברות הפונטים האהובות עליכם.
  • רשיונות שימוש מוגדרים: הרשיונות של הפונטים בתשלום אומנם ברורים יותר בהגדרתם מאשר אלה החינמיים, אבל בכל זאת מדובר ברשיונות שהם לא בלתי מוגבלים וככל שהפרויקט שלכם יגדל יתכן שתצטרכו להגדיל יחד איתו את רשיון השימוש.

 

לסיכום ניתן לומר את מה שרבים כבר אמרו לפנינו: מה שעולה שקל שווה שקל. לכן, הבחירה שתעשו אם להשתמש בפונטים חינמיים או להשקיע בפונטים בתשלום לגמרי תלויה בצרכים שלכם ובמה שאתם רוצים לשדר כמעצבים בתיק העבודות שלכם. ויש גם פיתרון ביניים: פונטים זולים. כאן צריך לשים לב שהמחיר לא בא על חשבון האיכות אבל לפחות אתם יודעים שאתם מקבלים מוצר טוב עם שירות טוב, עדכונים וזכויות שימוש ברורות.