קטגוריות
טיפוגרפיה טיפים

הקשר בין פונטים ושיפור חווית משתמש

עד לפני כמה שנים, מרבית אתרי האינטרנט היו מוגבלים לפונטים שהיו קיימים במערכת ההפעלה של המשתמש, כמו למשל David או Arial, מה שגרם לאתרי אינטרנט להיות מוצגים בצורה שונה במערכות הפעלה או דפדפנים שונים. הפתרון המאוד לא אלגנטי שנמצא לבעיה הזו היה שימוש בתמונות שכללו צילום של הטקסט עם הפונטים המיוחדים, מה שגרם לזמן עלייה גבוה יותר של האתר וחוסר אפשרות לסריקה של הטקסט הזה על ידי מנועי החיפוש (מה שפגע בקידום של האתר).

עם ההתקדמות הטכנולוגית ושיפורים בתקן לעיצוב אתרי אינטרנט (CSS), אתרי האינטרנט השתחררו מהכבילה הזו וכיום ניתן להשתמש בכל סוג של פונט שרוצים באתרי האינטרנט השונים ברשת.

עם זאת, הרבה אתרי אינטרנט עדיין עושים שימוש בפונטים בסיסיים בלבד, ולכן הם מפספסים את הפוטנציאל הטמון בבחירת פונטים מותאמים אישית ואת התרומה שלהם לחוויית המשתמש באתר. הסיבה לכך יכולה להיות שפונטים מיוחדים ומקוריים בעברית יכולים להקפיץ את המחיר של פיתוח האתר בכמה מאות שקלים אם רוצים להשתמש בפונט באופן קבוע, או פשוט הסיבה הפשוטה שלכל שיפור טכני חדש לוקח זמן להתרגל ולא כל בוני האתרים שמים דגש כה חזק על העיצוב של האתר (למרות שבשנה-שנתיים האחרונות עם המעבר לעיצוב אתרים רספונסיביים זה הולך ומשתנה).

מאפיינים שונים של פונטים

כאשר בוחרים פונט לאתר, יש לשים לב למאפיינים הבאים שלו :

  • צבע הפונט
  • צללים
  • קווי מתאר
  • קו נטוי והדגשות (אפשרויות שהיו קיימות גם לפני השיפורים ב-CSS)
  • המרווח בין האותיות
  • תצוגת הפונט על גבי המסך בגדלים שונים – ככל שהפונט מקצועי יותר, כך הוא יתאים להצגה טובה יותר במגוון גדול של רזולוציות וגדלי פונט – מושג הנקרא גם Hinting.

איך בוחרים פונט מתאים לאתר?

כאמור, עם פתיחת אתרי האינטרנט לשימוש בפונטים שונים, נפתחה למעשה האפשרות לתת לכל אתר אופי ייחודי משלו. החוכמה היא לבחור את הפונט הטוב ביותר לאווירה ולמסר אותם רוצים לשדר : רשמיות הומור, חוצפה ועוד.
לדוגמה, אתר של משרד ממשלתי ירצה לבחור בפונט "ישר" ומסודר בלי הרבה משחקים עם האותיות או עם צבעים יוצאי דופן. לעומת זאת, אתר של מעצב גרפי או חברות קופרייטינג שרוצות להדגיש שונות ומקוריות, בדרך כלל ישתמשו בפונטים "שובבים" יותר סטייל חוברות קומיקס, העושים שימוש באותיות במרווחים גדולים וכאלו שלא יושבות בדיוק באותו קו, כך שנראה כאילו הן תלויות באוויר ויש ביניהן ממש סוג של קשר חברתי.

עיצוב נגיש לבעלי מוגבלויות

מלבד בחירת הפונט המתאים ביותר לרוח של האתר, בזמן האחרון מדברים יותר ויותר על נגישות של אתרי אינטרנט, גם בהקשר של קידום אתרים וגם באופן כללי. במיוחד לאור חוק הנגישות החדש שמטיל סנקציות כספיות לא מבוטלות על בעלי אתרים בלתי נגישים (בתנאים מסוימים).

שתי דרישות שמתחברות מאוד לנושא הפונטים הן הניגודיות של האתר וגודל הפונט:

  1. הניגודיות ובחירת צבעי הפונטים לעומת צבע הרקע צריכים להיות כאלו שיאפשרו גם לעיוורי צבעים ובעלי מוגבלויות לראות את מה שכתוב באתר בקלות.
  2. יש צורך לאפשר למשתמש להגדיל או להקטין את גודל הפונט ללא הגדלת שאר החלקים על המסך (כפי שקורה עם שינוי הזום בדפדפן עצמו). זכרו שחלק מן המשתמשים יעזבו את האתר לחלוטין אם הפונט קטן מדי או אינו נוח לקריאה.

לקריאה נוספת:

לסיכום, בחירה בפונט המתאים, תדגיש בצורה טובה יותר את המסר השיווקי אותו אתם רוצים להעביר ותיצור את האווירה אותה אתם רוצים לשדר, כך שבהחלט שווה להשקיע את עלות הפיתוח הנוספת על מנת להגיע לתוצאה מקסימלית. בנוסף לכך, רצוי לעמוד בדרישות הטכניות של שימוש נכון בפונטים על מנת להפוך את האתר לנגיש יותר ולהימנע מתביעות עתידיות.