קטגוריות
פונטים

כך תבחרו פונט נגיש

כאשר מדובר בעיצוב לאוכלוסיות מגוונות ישנה חשיבות רבה לשימוש בפונטים נגישים. חשוב שהפונט שבחרתם לעיצוב שלכם יהיה קריא ומובן גם לאנשים עם לקויות ראיה והבנה. ישנם כמה אלמנטים חשובים שתורמים לנגישות של פונט: האפשרות להבדיל בקלות בין אותיות דומות, ריווח נכון בין האותיות, עיצוב של האותיות בסגנון אחיד והימנעות משימוש בפונטים בעלי צורניות מורכבת ועיטורית מידי.

תכונה נוספת שמאפיינת את הפונט הנגיש הוא ריבוי של משקלים. משקלים הם וריאציות שונות של אותו הפונט בעלות בעובי קו שונה, ופונט בעל משקלים רבים מאפשר קפיצות עדינות בין משקל למשקל. כמו כן יש חשיבות למשקלים כבדים שעדיין מציגים את קווי האות בורה ברורה והאותיות לא ״נסתמות״ בתצוגה על מסכים קטנים.

חשיבות השימוש בפונט נגיש בימים אלו היא גדולה. ישנם אנשים (גברים ונשים) בעלי ראיה לקויה המתקשים לקרוא טקסטים קטנים. לכן חשוב ליצור עיצוב הרמוני ומאוזן שישתמש בפונט נגיש בגדלים שאינם קטנים מידי. בנוסף בעלי לקויות קריאה – כמו דיסלקציה – מתקשים בהבדלה בין אותיות דומות. האותיות נ׳ ו־ג׳ למשל עלולות להיראות להם דומות בפונטים מסוימים. ולכן חשוב שבפונט שאתם בוחרים כל אות תהיה מובחנת מהאחרות.

כדי לדעת אם פונט מסוים הוא נגיש יש צורך בבדיקה שלו על מדגם של אנשים בעלי לקויות קריאה ולבדוק אם התגלו בו בעיות. מספיק לשלוח את העיצוב בפונט שבחרתם לכ־10 אנשים עם לקויות ראיה והבנה שונות ולבחון האם התגלו בעיות באותיות מסוימות. אין כיום אף תקן שנכתב על ידי מומחים בתחום הטיפוגרפיה ולכן זה הדרך היחידה לדעת אם פונט הוא נגיש או לא יהיה פשוט לבדוק אותו על קהל היעד שלכם.

לסיכום, אם תיצמדו לעקרונות הנגישות בכתבה הזו תוכלו להיות בטוחים שהפונט שבחרתם עבור הפרויקט שלכם יהיה באמת נגיש, קריא ושימושי עבור מי שיקרא את הטקסטים של העיצוב שלכם.

והנה רשימה של כמה פונטים נגישים מומלצים