מאת רזו ניר
אני רוצה להציג ניסוי שערכתי כחלק ממחקר אקדמי בעיצוב. כדי לבדוק את יכולות העיצוב הפרמטריים על תחום הטיפוגרפיה, נגזר על פרנק־ריהל להתפרק ולהיבנות מחדש.
הזנתי את הפונט לתוכנת Grasshopper3d (תוסף פרמטרי לתוכנת Rhino, לרוב עבור תכנון מבנים אדריכליים). התחלתי מנוסחה פשוטה יחסית: ייחוס קו המתאר של האות, חלוקת הקו למספר נקודות <משתנה>. צירוף גאומטריה <משתנה> בגדלים <משתנים>. אחרי שהכל הוגדר, עברתי לבצע איטרציות זריזות של שינוי שלל הערכים הנ"ל.
בתחילה עבדתי רק על אות יחידה, אבל בהמשך הבנתי שאין סיבה שלא לבצע את השינויים על כל הגליפים במקביל. אני אוהב לכנות את הפעולה 'החל על הכל'.
להמחשת זריזות התהליך: כתיבת הנוסחה לאות ע' דרשה השקעה של שעתיים, אבל לאחר מכן האיטרציות הנבחרות נוצרו תוך 40 דקות בסך הכל, וסדרת הפונטים 'הפרנקנשטייניים' נולדה תוך 15 דקות בלבד! נכון, זהו לא פתרון קסם, אפשר למצוא חוסר אחידות במקומות מסויימים, אך ניתן לייצא את הקווים בקלות לקובץ Ai, ולתקן באופן נקודתי היכן שצריך.
לסיכום, בוודאי שקיימות עוד המון פונקציות שיש לחקור ויש הרגשה שרק גירדתי חלקיק מהפוטנציאל הטמון. אני גם מודע לכך שהניסוי מתנגש עם דרכי פעולתם של טיפוגרפים מקצועיים. אך בעיניי מה שמעניין באמת בכל הסיפור הזה הוא המפגש הבין-תחומי של כלי העיצוב הממוחשבים, במיוחד עם פלטפורמה כמו ריינו שמסוגלת לייבא ולייצא הרבה סוגי קבצים לתוכנות דו/תלת-ממד.
רזו ניר הוא מורה, יזם, יוצר רב-תחומי וסטודנט במחלקה לעיצוב סמינר הקיבוצים.