קטגוריות
טיפים

חותמות – במה צריך להתחשב כשמעצבים אותן?

חותמת אולי נתפשת במקרים רבים כפריט בנאלי שנועד רק לחתום על מסמכים כאלה ואחרים, ולא תמיד אנחנו מקדישים לה תשומת לב – אבל עם השקעה של מעט תשומת לב ומעט זמן ניתן להפוך גם אותה לחלק מהזהות הייחודית של העסק, ולנצל את העובדה שממילא נדרשת הוספת חתימה על גבי מסמכים רבים כדי למתג את העסק ככזה שמשקיע גם בפרטים הקטנים, איכות שכמובן מעוררת הערכה ומחזקת את מעמדו של העסק.

לשם כך כדאי ליצור חותמת מעוצבת. נוסף על העיצוב חשוב לוודא כי האיכות של החותמת גבוהה, כך שהיא תיראה היטב על כל מסמך ומסמך, ותמלא את ייעודה במשך שנים רבות.

מינימום שטח – מקסימום אינפורמציה ומקוריות

כשבוחנים אופציות שונות של עיצובים של חותמות כדאי לזכור ששטח הפנים של החותמת צנוע למדי. במרבית המקרים מדובר על 20-10 סמ"ר, בין אם מדובר בחותמת מרובעת ובין אם בחרתם בחותמת מלבנית. וגם אם החלטתם לפרגן לעסק שלכם חותמת גדולה מהממוצע, עדיין שטח הפנים שלה יהיה עד 50 סמ"ר, וזאת מהסיבה הפשוטה שחותמת לא יכולה להשתלט על המסמך שהיא מיועדת לתת לו תוקף, וחותמת גדולה יתר על המידה תסתיר אינפורמציה חשובה שמופיעה במסמך ובעיקר תיתפש כמוגזמת בעליל ותיצור את הרושם ההפוך מהרצוי (בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת").

עוד כדאי לקחת בחשבון שהחותמת אמורה לכלול את שם העסק, ולעתים גם אינפורמציה נוספת, וחשוב מאוד שכל אות וכל תו יופיעו באופן ברור – גם כדי להעביר את המידע הנדרש, וגם כדי לשדר בהירות ורצינות. חותמת שלא ברור מה כתוב בה מקרינה רשלנות ואפילו זלזול מסוים, וגם מי שלא מתעמק בחותמות עלול לקבל את הרושם הזה, גם אם באופן בלתי מודע.

בכל מקרה, מאחר ששטח הפנים של חותמות הינו צנוע, חשוב לדייק את העיצוב ככל האפשר. דיוק מקסימלי מבטיח ניצול מלא של שטח הפנים המצומצם ומאפשר להביא לידי ביטוי את האיכויות החשובות מבחינת העסק, כמו גם להפגין מקוריות. בהקשר זה כדאי לציין כי לכל עסק מומלץ לעבור תהליך של מיתוג שכולל בחירת שפה עיצובית אחידה שתאפיין את כל האלמנטים הרלוונטיים – לוגו, עיצוב המשרד, מראה אתר האינטרנט, המסמכים השונים שהעסק מנפיק וכן החותמת. אם כבר בוצע מיתוג שכזה, כדאי כמובן שעיצוב החותמת יהיה ברוח השפה הגרפית שמאפיינת את העסק באופן כללי (ובעיקר מבחינת פונטים וצבעים, אם בחרתם בחותמת שאינה מוגבלת לגוון השחור בלבד).

דרך נוספת להבטיח חותמת מקורית היא להוסיף לטקסט אלמנט ויזואלי. באופן טבעי לא כדאי ליצור אלמנטים גרפיים מורכבים מדי עבור החותמת – הם עלולים שלא להיראות היטב, גם אם החותמת איכותית, וליצור שוב מצב לא רצוי של "תפסת מרובה לא תפסת" – אבל אלמנט שאינו משתלט על החותמת בהחלט יתקבל בברכה.

חשיבות האיכות של החותמת

חותמות מעוצבות הן כלי בעל פוטנציאל רב עבור כל עסק – בתנאי שהן גם איכותיות. רק חותמת מעוצבת היטב שבאה לידי ביטוי מדויק בכל פעם שהיא מתווספת למסמך כזה או אחר תיצור את הרושם הרצוי. לעומת זאת מריחה של דיו או מראה דהוי יובילו לתוצאות הפוכות ולהיווצרות רושם לא חיובי מבחינת העסק. כמו כן חותמות שיוצרו על ידי חברה מקצועית ומיומנת בתחום נהנות מיתרון חשוב אחר – עמידות גבוהה. כשאנחנו משקיעים בעיצוב חותמת, מן הסתם ישנו גם רצון שהיא תשמש אותנו למשך זמן רב, ועל כן חשובה גם האיכות שלה.