קטגוריות
מדריכים עיצוב פונטים

מה זה בכלל עיצוב גרפי?

קשה להאמין שמישהו לא נתקל בחייו במושג עיצוב גרפי או לפחות שמע על המקצוע של מעצב גרפי. עם כניסת האינטרנט לחיינו והמעבר לעולם וירטואלי, צבר התחום תאוצה רבה והיום מעצבים גרפיים נמצאים בכל החלקים השונים של התעשייה, מפוזרים במגוון משרות ותחומים. אבל מה זה בכלל עיצוב גרפי? מה נכלל תחת המושג? ומי בכלל מוגדר בתור מעצב גרפי? בואו ננסה לעשות קצת סדר בכל העניין.

מה זה עיצוב גרפי?

אם נחפש בויקיפדיה את המושג עיצוב גרפי נמצא את ההגדרה ״עיצוב גרפי הוא תחום עיצוב העוסק בשילובם של טקסט ותמונה לשם העברתו של מסר מסוים״. אז בפועל עיצוב גרפי הוא כמובן חלק מכלל מקצועות העיצוב שמטרתו להשתמש בעזרים ויזואליים במטרה להעביר מסר ולמלא צורך ובמילים פשוטות – עיצוב גרפי זה למעשה אמנות עם מטרה ועם שימוש.

עיצוב גרפי משלב בין שיווק, אמנות, טכנולוגיה ושירות לקוחות ומשמש ככלי שמוודא שאתה מתקשר עם הלקוחות שלך בצורה יעילה. תפקידו של מעצב טוב הוא להשתמש בויזואליות כדי לספר סיפור בצורה שתומכת במסר החברה ומעוררת רגש.

מתי זה התחיל?

נכון שהיום עיצוב גרפי מזוהה אצלנו ישירות ביכולות טכנולוגיות ושימוש בפוטושופ ואילוסטרייטור אבל העיצוב הגרפי מלווה את האנושות כבר מאות שנים, הרבה לפני המצאת המחשב הראשון (שלא נדבר על המצאת האינטרנט), גם אם לא הוגדר באופן ברור עד המאה ה-19. עצם השימוש של תמונה או טקסט במטרה להעביר מסר, רעיון או תחושה לצופה חיצוני היא למעשה הבסיס של עיצוב גרפי/תקשורת חזותית. אם נחזור לרגע בזמן, תקופת ימי הביניים, עוד לפני שקריאה וכתיבה הייתה נחלת כלל, נראה שימוש בעזרים ויזואלים במטרה להעביר מסר. למשל, שימוש בציורים דתיים (איקונות לדוגמה) להעברת תחושות כמו יראה, כבוד ופחד אל מול הדת ועל משקל דומה אפשר להסתכל על השימוש בעיצוב גרפי גם בכתבי קודש מעוצבים בכל הדתות. ככה שלמרות שהתחום מרגיש לנו חדשני, ואין ספק שהוא עבר תהפוכות ושינויים לאורך הזמן, בתכלס הוא איתנו כבר מאז ומתמיד. 

מה בעצם עושים?

מעצבים גרפיים יוצרים קונספט ויזואלי על ידי שימוש בתוכנות מחשב או בעבודת יד במטרה לתקשר רעיון, מסר או תחושה לצופה וללקוח. מעצב עושה זאת דרך מיקום אסטרטגי של טקסט ו/או תמונה ואופי התוצרים שיוצאים מהעבודה משתנה ומגוון בין פוסטרים, אריזות, לוגואים, חומרי שיווק, אתרי אינטרנט ואפליקציות, ספרים, פלאיירים, פונטים (כי איך אפשר שלא?), איורים, הדפסים, אנימציה, סרטונים, ממשקים ומשחקים דיגיטליים וכו׳ (לגמרי יכול להיות ששכחתי משהו אבל האפשרויות כל כך מגוונות שזה לא מפתיע).

יום העבודה של מעצב הוא מאוד שונה ומגוון בהתאם לתחום העבודה אבל לרוב יש כמה נקודות משיקות בהם כמעט כל אחד יתקל במהלך היום. החל מפגישות עם לקוחות או ארט דיירוקטרים, דרך שימוש בתוכנות עריכה גרפיות, בחירת סגנון, צבעים ושפה בהתאם למותג ולמסר, הגשת הקונספט ללקוח או לארט דיירקטור, קבלת תיקונים והערות ויישומם ועד בחינה סופית ומדוקדקת של העבודה כדי לוודא שלא הסתננה פנימה טעות.

איפה עובדים?

זו אולי השאלה החשובה ביותר למי שבחר ללכת ללמוד עיצוב גרפי ואת כל התשובות על האפשרויות השונות תוכלו למצוא כאן.

לסיכום

החשיבות של עיצוב גרפי בשוק מגיעה מהיכולת לייצג לקוח, מסר, סיפור ומשמעות והעיצוב משרת את רעיון בדרך וויזואלית ואפקטיבית באותה עת. תעשיות נבנות על בסיס ההצלחה שלהן להעביר מסר וירטואלי לקהל הלקוחות הנכון שלהם כך שבשורה התחתונה אפשר להגיד שעיצוב גרפי זו אמנות עם שימושיות ומטרה. רק תדמיינו כמה העולם שלנו היה נראה משעמם בלי המעצבים.