קטגוריות
השראה טיפוגרפיה טיפים מדריכים עיצוב פונטים

שמונה טיפים טיפוגרפיים שיקפיצו לכם את העיצוב

טיפוגרפיה, אמנות עיצוב הטקסט, היא עולם שלם של אפשרויות הטומן בחובו אינספור סודות מקצועיים שיכולים לשדרג כל אות וכל טקסט: החל באתרי אינטרנט גדולים ועמוסים בדפי מידע, המשך במודעות פרסום מודפסות המתנוססות במגזינים ועל שלטי חוצות, וכלה ברשימת המכולת שתלויה כרגע על דלת המקרר שלכם.

בין אם אתם מעצבים בתחילת דרככם או בעלי ותק מפואר ותיק עבודות מרשים, ובין אם אין לכם שום קשר לעולם העיצוב לפרינט או לדיגיטל ואתם פשוט רוצים ללמוד עוד על התחום העשיר של טיפוגרפיה בעיצוב – אספנו עבורכם רשימה של שמונה טיפים אודות טיפוגרפיה אשר יקפיצו כל עיצוב וישדרגו כל תוכן:

1. חשוב להבין כי קיים הבדל עצום בין עיצוב לפרינט לבין עיצוב לדיגיטל, ובכל סוג יש שיקולים הרלוונטיים רק לו. לדוגמה, בעיצוב לפרינט יש לקחת בחשבון את הרזולוציה, את סוג הדיו, את החומר שעליו מדפיסים וכדומה. לדיגיטל, לעומת זאת, יש כללים משלו, כגון הצורך לשמור על רספונסיביות שתציג את התוכן היטב מכל מכשיר שהוא, האפשרות של המשתמש להגדיל ולהקטין את התוכן על המסך וכן הלאה.

2. הכלי החשוב ביותר שעומד לרשות המעצב הגרפי לפרינט הוא המדפסת. על מסך המחשב הכל יכול להיראות טוב ויפה, אבל מה שמשנה בפרינט הוא התוצר הסופי, המודפס. על כן בגמר העיצוב יש להדפיס את העיצוב במדפסת, לאתר טעויות או עיוותים, לתקנם, ורק לאחר מכן לשלוח את העיצוב אל בית דפוס – וגם אז מומלץ לדרוש הדפסת ניסיון על מנת לוודא שהכל תקין לפני אישור להדפסה הסופית.

3. טעות נפוצה של מעצבים מתחילים רבים היא שימוש בגופן (פונט) שאינו מתאים לסביבתו או לתפקידו, כגון גופן שיכול להיות מושלם בתור כותרת קצרה, אולם אינו מתאים לשימוש בתוכן של מאמר שלם. בנוסף, לפונטים עבריים מסוימים יש אופי משלהם, כגון פונטים קרים, עסקיים ורציניים לעומת פונטים שובבים ומשעשעים, ובחירה בפונט שאינו מתיישב היטב עם יתר האלמנטים יכולה ליצור דיסוננס בלתי רצוי.

4. על כן אחת מן הפעולות הראשונות שעל המעצב לבצע היא פשוט לקרוא את הטקסט. כך ניתן להבין מהם המאפיינים של הטקסט, מהו הלך הרוח הכללי, ומכך להסיק מהו הגופן המתאים שכדאי להשתמש בו.

5. ניתן לשלב בין סוגי גופנים שונים על מנת ליצור עניין או להדגיש דבר מה. מעצבים רבים בוחרים גופנים שונים מאותה משפחה לכותרת ולתוכן, אולם נסו גם להעז ולנסות שילובים קיצוניים של גופנים שלעולם לא הייתם מנסים לשלב בסיטואציה אחרת. מי יודע, אולי השילוב ייצא דווקא מוצלח, כמו שוקולד ומלפפון חמוץ.

6. אל תמהרו לקנות גופנים, והיו בררנים באשר לאלה שאתם כבר כן קונים. גופנים רבים עשויים להיראות טוב במבט חטוף, אולם להתברר בהמשך ככאלה שמוגבלים במגוון האפשרויות שניתן לעשות בהן שימוש. ודאו כי לגופן שאתם מעוניינים לרכוש יש את מגוון המאפיינים הנדרש לכם, שהוא משתייך למשפחה שבהמשך תוכלו לשלב גופנים אחרים ממנה, שהוא כולל גם סימנים ותווים מיוחדים בינלאומיים וכדומה.

7. כדאי לשים לב לא רק לרווח בין המילים השונות בגוף הטקסט, אלא גם לרווח בין השורות עצמן, ובין השורות לכותרת. קל לומר שהרווח לא צריך להיות גדול מדי או קטן מדי, אולם לעיתים ניתן לעשות שימוש יצירתי ברווחים דווקא על מנת להדגיש טענה מסוימת בטקסט או אלמנט עיצובי בדף.

8. גוונו את עיצוב העמוד באמצעים יצירתיים, על מנת לשמור על עניין הצופה, להוסיף צבע, לתזמן את הקצב ולהפוך את העיצוב למהנה יותר. זאת ניתן לעשות באמצעות הקפדה על מבנה עמוד שמאזן כראוי בין צבעים, להוסיף אלמנטים ויזואליים שידגישו חלקים מסוימים בטקסט וכדומה.