קטגוריות
אקדמיה טיפים מדריכים עיצוב

תילתן – המחלקה לתקשורת חזותית

רוצים ללמוד עיצוב גרפי או תקשורת חזותית ומתלבטים לאן להירשם? הכנו לכם את רשימת בתי הספר הגבוהים לתקשורת חזותית בארץ. הרשימה הזו תעזור לכם לבחור איפה הכי כדאי לכם ללמוד ומה הכי מתאים לכם.

שנקר | בצלאל | ויצו חיפה | המכון הטכנולוגי חולון | מנשר | מכון אבני | גורן | תילתן | מוסררה

תילתן – המחלקה לתקשורת חזותית

תילתן המכללה לעיצוב ותקשורת חזותית הוקמה בשנת 1994. המכללה ממוקמת בקמפוס הנמל בחיפה ומציעה מסלול "תואר אירופאי" מטעמה (שאינו מאושר על ידי המל"ג) שאורכו 4 שנים, ומסלול לימודי תעודה של 3 שנים בתקשורת חזותית עם התמחויות בעיצוב גרפי, עיצוב פנים, צילום, קופירייטינג, עיצוב לאינטרנט, בניית אתרים, עיצוב ופיתוח משחקי מחשב, אנימציה, פוסט-פרודקשן, עיצוב בתלת מימד ואיור.

יתרונות

המכללה ממוקמת בצמוד לרכבת מרכז השמונה בחיפה והגישה אליה נוחה גם למי שלא מתגורר בחיפה. ישנה נגישות לאנשים בעלי מוגבלויות. מסגרת הלימודים גמישה ונעה בין יום אחד בשבוע ל־5 ימים בהתאם להתמחויות ולקורסים שנבחרו, בלימודי בוקר, ערב או יום מלא, מה שמאפשר לעבוד תוך כדי הלימודים. סגל המרצים איכותי וניתן למצוא בו מרצים שמלמדים גם במוסדות לימוד מוכרים יותר. אין מגבלה על מספר תחומי ההתמחות שאפשר ללמוד. מבחני הקבלה מתקיימים לאורך כל השנה והלימודים נפתחים בשני מועדים, חורף ואביב, מה שמקצר את תקופת ההמתנה לתחילת הלימודים. המכללה יחסית לא גדולה והאווירה בה מאוד ביתית. הזמינות של עובדי המכללה ראויה לציון וניכר יחס אישי לכל סטודנט. ישנן עמדות מחשבים שזמינות לסטודנטים בכל שעות הפעילות של המכללה, סטודיו לצילום ואף מעבדה להדפסת תלת מימד שמשתפת פעולה עם המכללה ומאפשרת לסטודנטים להשתמש בשירותיה.

 סדנאות עיצוב ושיתופי פעולה בין תילתן למוסדות לימוד אירופאים, IAAD מאיטליה ו-Hochschule Mannheim מגרמניה, הם דבר שבשגרה מזה כמה שנים. סטודנטים נבחרים זוכים לשתף פעולה עם סטודנטים אירופאים, לטוס ולחוות את חווית הלימודים בחוץ לארץ וגם לארח את הסטודנטים האירופאים בישראל לתקופת הסדנאות שנמשכות כשבועיים. במהלך הסדנאות הסטודנטים נחשפים לגישות שונות ללימודי עיצוב, ושיתופי הפעולה מולידים תוצרים רב-תרבותיים ולא שגרתיים.
לאורך כל השנה המכללה מארחת הרצאות אורח בנושאים מגוונים הקשורים לעולמם של המעצבים. ההרצאות פתוחות לקהל הרחב ולא רק לסטודנטים של המכללה. כמו כן, פעם בשנה מתקיים במכללה אירוע "מרתון רישום עירום" לציירים וצלמים.

חסרונות

המוסד אינו מוכר או מסובסד על ידי המל"ג, כך ששכר הלימוד הוא גבוה ביחס למוסדות המוכרים. התואר האירופאי של המכללה אינו מוכר בארץ, מה שמונע מסטודנטים להמשיך ללימודי תואר שני בארץ. שכר הלימודים הרב-שנתיים מכסה את לימודי העיצוב הגרפי והתמחות בחירה אחת בלבד. כל התמחות נוספת כרוכה בתוספת תשלום. לימודי המסלולים הרב-שנתיים בעיצוב מחייבים ידע בתוכנות גרפיות, מה שדורש מהסטודנטים להשתתף במכינה לתוכנות הללו במכללה בתשלום נוסף או להשלים את לימודי התוכנות עצמאית ולהוכיח את שליטתם במבחן שעורכת המכללה. בשל זמני הלימוד הגמישים מספר שעות הלימוד בפועל הוא מצומצם יחסית לסטודנטים שלומדים במשך כל ימות השבוע, מה שדורש מהסטודנט עבודה יותר מאומצת מהבית ואחריות אישית כדי להפיק את המקסימום מהלימודים. הדרישות במבחני הקבלה אינן גבוהות – יש שיראו בכך יתרון וכאלה שיראו בכך חיסרון.

בהיבט הטיפוגרפי

קורסי טיפוגרפיה מלווים את הסטודנט החל מהשנה הראשונה ועד האחרונה במסגרת לימודי העיצוב הגרפי. כל קורסי הטיפוגרפיה הם קורסי חובה. בין הנושאים הנלמדים בשיעורי טיפוגרפיה ניתן למצוא עיצוב ואפיון אותיות עבריות, שילוב של טיפוגרפיה עברית ולועזית, שילובי טקסט עם ויז'ואל, עיצוב פונט אקספרמנטלי ועיצוב טיפוגרפי למוצרי דפוס מגוונים.

מידע כללי על המחלקה

בשנה הראשונה הסטודנטים נחשפים לקורסי בסיס של ההתמחויות השונות שהמכללה מציעה, מה שמאפשר להם לגבש דעה לקראת השנה השנייה שבה יצטרכו לבחור את ההתמחויות המועדפות עליהם. הקורסים והמטלות בשנה הראשונה שמים דגש מיוחד על עבודה עם כלים מסורתיים, פיתוח חשיבה יצירתית, קבלת כלים לחשיבה ביקורתית ויצירתית, ולימודי העשרה עיוניים. את השימוש במחשב ובתוכנות הגרפיות מתחילים בשנה ב'. החל משנה ב' הלימודים מתמקדים בהתמחויות שבחר הסטודנט, ולהן מוקדשות מרבית שעות הלימוד. בנוסף, ישנם קורסי החובה בעיצוב גרפי וביניהם טיפוגרפיה, מיתוג, ארטדיירקשן, תולדות העיצוב, דפוס, ועיצוב מעשי מול עמותות או יוזמות חברתיות. הרצאות חוץ מעשירות שמארחות אישים משפיעים בעולם העיצוב מתקיימות על בסיס קבוע במכללה. בהגשות חשובות נוכחים מבקרי חוץ, כשגולת הכותרת היא פרויקט הגמר, לו מוקדש הסמסטר האחרון של הלימודים, ובהגשתו נוכחים בדרך כלל אנשי אקדמיה מחוץ לארץ.

בנוסף למסלול ה"תואר האירופאי" מטעם המכללה, שיתופי הפעולה שלה עם מוסדות אירופאיים אחרים מאפשרים לסטודנטים להשלים את לימודיהם במוסדות הללו ולקבל תואר מטעמם. סטודנטים אשר חפצים לקבל תואר מטעמה של NBU הבלוגרית, רשאים להגיש מועמדות להמשך הלימודים בתום השנה השלישית. לימודי ההמשך בבולגריה מתנהלים אונליין, בשפה האנגלית, למעט הגשת פרויקט הגמר שאותו הסטודנטים מציגים בבולגריה. בנוסף, סטודנטים נבחרים רשאים להגיש מועמדות להשלמת הלימודים ב-Hochschule Mannheim הגרמנית. הלימודים מתקיימים בעיר במנהיים במשך 4-3 סמסטרים, בשפה הגרמנית, מה שמחייב את הסטודנט לשלוט בשפה. מספר התקנים לסטודנטים הזרים מאוד מוגבל ובדרך כלל רק סטודנט אחד בשנה ממשיך את לימודי התואר שלו בגרמניה.

בוגרים בולטים

מורדי לוי, אלי זאפה, אוריין זיידנר, בקי ברי, ואל בורטקוב

פרטים ליצירת קשר

כתובת: דרך העצמאות 65, קמפוס הנמל, חיפה
טלפון: 1800-343030
מייל: [email protected]
אתר: tiltan.co.il