קטגוריות
טיפוגרפיה טיפים עיצוב פונטים

איך לעשות שימוש נכון בפונטים

נתחיל בזה שרציתי לתת לפוסט הזה את הכותרת "איך תדעו שהמעצב הגרפי שלכם עושה שימוש נכון בפונטים?" אבל אני יוצאת מתוך נקודת הנחה שאתם משתדלים לעבוד לרוב עם מקצוענים שיודעים דבר או שניים על עיצוב גרפי. לכן ייעודו של הפוסט הוסב עבור מי שלפעמים חוטא בעבודות גרפיות קטנות שהוא עושה לעצמו.

קבלו סט טיפים חשובים, שייתכן שלא יצא לכם לשים אליהם לב כשאתם משחקים בלהיות מעצבים גרפיים לעת מצוא:

1. כשרוכשים פונט – אם אתם מעוניינים לרכוש פונט והתאהבתם מעל הראש באחד כזה, כדאי שתחשבו טוב טוב לאיזו מטרה הוא ישמש. הוא יכול להיות מדליק, ייחודי, מרענן אבל לא בטוח שהוא ישמש אתכם באופן המיטבי לטווח הארוך ולמגוון שימושים שאולי תזדקקו להם. מה שמביא אותי לסעיף הבא.

2. כל פונט בא יומו – יש כמה סוגי פונטים ולהם יעודים שונים לגמרי. שיעור קצרצר לפניכם:
פונט ראווה – פונט ציורי ואומנותי יותר הבא ליצור רושם. כדאי שישרת אתכם רק בתחום יצירת הרושם. השתדלו להשתמש בו בסלוגנים או בכותרות קצרצרות. בשום פנים ואופן לא לטקסטים ארוכים.
פונט כותרת – גם הוא בעל נוכחות משמעותית, אם כי רגועה יותר מפונט הראווה. השתמשו בו לכותרות או למודעות קצרות בלבד.
פונט טקסט רץ – פונט רגוע ונוח לקריאה המיועד לטקסטים קצרים באתרי אינטרנט, חוברות מידע וכדומה.
פונט לספר – אם חשקה נפשכם בהדפסת ספר תצטרכו לבחור בפונט קלאסי שמאפשר קריאה קלה גם בעמוד עמוס.

3. כתב יד קליל – פונטים של כתב יד או בשמם המקצועי "פונטים רהוטים", אינם מיועדים לטקסטים ארוכים. גם אם נדמה לנו שפונט רהוט הוא קליל ונעים כמו כתב יד אדם, הדבר אינו מדויק. מדובר בפונטים שמיועדים לראווה או לכותרות ולא כדאי להפריז בהם את השימוש.

4. בולד, איטליק וכל החבר'ה – השתמשו בהדגשות וטקסט נטוי בתבונה. אם יש בידכם פונט עם כמה משקלים (עוביים) דעו שהם מיועדים להדגשת חלקים שונים בטקסט: העבה מכולם עבור הכותרת, דק יותר עבור כותרת משנה, והרגיל עבור טקסט רץ.

5. משתמשים בפונטים חינמיים – אני מאוד מעריכה מעצבים שהעניקו אפשרות של שימוש חופשי בפונטים שהם עיצבו. אולם, ואני חלילה לא מכלילה, לא כל הפונטים החינמיים עשויים היטב ולעיתים כשמשתמשים בהם במסת טקסט גדולה, הם עלולים להיראות קצת מרושלים. לכן, גם אם מדובר בכותרת קטנטנה, תמיד תבדקו אם הטקסט משדר אסתטיות, אם הוא מאפשר קריאה נוחה ואם הוא נותן תחושה נעימה לעין. אם לא, אולי כדאי להחליף לפונט אחר.