קטגוריות
היסטוריה השראה טיפוגרפיה עיצוב פונטים

אינטרובנג ‽ (Interrobang)

אינטרובאנג (‽) הוא סימן פיסוק לא רשמי הנוצר, כפי שניתן להבין מצורתו, משילוב של סימן השאלה (?) וסימן הקריאה (!) על מנת לשמש כסימן קיצור להבעה שלישית המשלבת יחד את שתי ההבעות לאחת, שמשמעותה – הבעת תמיהה, פליאה, סקרנות או שאלה רטורית שהשואל לא מצפה לתשובה מכיוון שהיא ברורה לו.

לדוגמה: נראה לך?! עד כדי כך?!

ה־‽הומצא בשנת 1962 בידי מרטין ספקטר, פרסומאי מניו יורק, כגימיק פרסומי. ספקטר נהג לספק את שירותיו בעיקר למגזינים הכלכליים של התפוח הגדול, כמו הדאו ג'ונס והוול סטריט ג'ורנל, והיה העורך הראשי של המגזין הטיפוגרפי Type Talks אשר במסגרתו חקר וכתב על הטרנדים הטיפוגרפיים החדשים בעולם הפרסום. ספקטר הבחין בצורך מתגבר בקרב קופירייטרים להביע תמיהה, פליאה וסקרנות שטרם היה להן סימן מוסכם אחד, ולכן עיצב את ה־‽.

ספקטר שיתף את קהל קוראי המגזין Type Talks באשר לבחירת צורה ושם לאותו סימן הבעה, הועלו רעיונות רבים ולבסוף נבחר השם אינטרובאנג – בלטינית "interrogatio" זה שאלה רטורית, ו"באנג" הוא כינוי בענף העריכה לסימן קריאה.

דוגמאות ל‽ אשר הציעו קוראיו של ספקטר
דוגמאות ל־‽ שהציעו קוראיו של ספקטר

ההצעה של ספקטר זכתה במהרה לפופולריות בעולם הפרסום, אך לא פרצה את גבולותיו כיוון שלא היה מעצב גרפי שירים את הכפפה ויעז להכניס אותה לעיצוב הפונטים שלו. בשנת 1966 טיפוגרף בשם ריצ'רד איסבל יצר את הגופן "אמריקנה" והיה הראשון לכלול בו את ה־‽. מאז הוא הפך לנפוץ יותר ויותר ועוצב במסגרת פונטים נוספים וביניהם: Arial, Calibri, Cambria, Palatino. ה־‽ הגיע לשיאו במהלך שנות ה־70, אז נוצר עבורו מקש במכונות הכתיבה מדגם רמינגטון, אך לאחר כעשור של תהילה, בשנות ה־80, השימוש בו דעך. בשנים האחרונות השימוש בו חוזר לתודעה עם פונטים עבריים חדשים כמו אטלס פרו וארימו הכוללים את הסימן.