קטגוריות
טיפוגרפיה טיפים מדריכים פונטים

טיפוגרפיה של אתרי אינטרנט

רובנו משתמשים יותר ויותר במכשירים ניידים על מנת לגלוש באינטרנט, אולם עבור העין האנושית אין זה טבעי לקרוא מן המסך. אם יש לכם אתר אינטרנט, תוכלו להקל את חוויית הקריאה על הגולשים באמצעות שימוש נבון בטיפוגרפיה; כך תסייעו להם ליהנות מחוויית משתמש חיובית, ועל הדרך גם להרוויח כמה נקודות זכות אצל מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, הלא הוא גוגל. כן, יש קשר בין השניים.

הכל קשור לחוויית המשתמש

קידום אתרים בגוגל עוסק בשיפור דירוגם של אתרי אינטרנט בתוצאות החיפוש. האלגוריתם של גוגל אומנם מסובך, לא לגמרי ידוע ואף משתנה באופן תדיר, אולם דבר אחד ברור: הוא שואף להעניק לגולשים חוויית משתמש חיובית. לשם כך הוא מחפש את האתרים הרלוונטיים ביותר לכל מחרוזת מילים המוקלדת בשורת החיפוש, ואחד מן השיקולים בעת סידורם והצגתם כרשימת תוצאות חיפוש הינו חוויית המשתמש: ככל שיש יותר סיכוי שהגולש ימצא את מבוקשו באתר ויבלה בו זמן רב יותר, כך האתר ידורג גבוה יותר ברשימה.
מנגד, טיפוגרפיה היא אמנות סידור האותיות כך שהטקסט יהיה קריא ומושך את העין. ככל שהטקסט נוח יותר לקריאה, כך חוויית המשתמש משתפרת – וכאן טמון הקשר בין טיפוגרפיה לבין קידום אתרים בגוגל: אם קיימים שני אתרים ובהם תוכן דומה, אולם באחד הטקסט אינו קריא כלל ובשני הוא בנוי באופן נכון מבחינה טיפוגרפית, אזי השני הוא זה שידורג במקום גבוה יותר ברשימה.

אז מה צריך לקחת בחשבון מבחינה טיפוגרפית בעת בנייה או עיצוב של אתר אינטרנט?

גודל הגופן

מומלץ להשתמש בגופן (פונט) בגודל 14 פיקסלים לכל הפחות, שכן זהו גודל נוח יחסית לקריאה הן במסכים של מחשבים רגילים והן במכשירים ניידים. אם בעבר נהוג היה להשתמש בגופן בגודל 10, אשר העניק לכל אתר מראה המזכיר ספר מודפס, הרי שכיום המסכים השתנו וגודל 16 נחשב לסטנדרטי לכל הדעות.

צבע הגופן

הבחירה באיזה צבע גופן להשתמש תלויה בסוג האתר ובעיצובו. באופן כללי ניתן לומר שפונט שחור על גבי רקע לבן הוא עדיין האפשרות הקריאה ביותר, שכן כך מתווה האותיות הוא החד ביותר, וכך הכי קל לזהות ולקרוא אותן.
אם אתם רוצים ללכת על צירוף צבעים שונה, מומלץ לבצע בדיקת ניגודיות של צבע הגופן למול צבע הרקע. ניתן לעשות זאת בעזרת כלים שונים הזמינים לכל דורש ללא תשלום ברשת, וכך לוודא כי הטקסט אכן קריא ונגיש על פי כללי הנגישות לאתרי אינטרנט.

חלל ריק

בעלי אתרים רבים נוטים לחשוב כי חלל ריק בעמוד פירושו מקום מבוזבז, ולעיתים מבקשים לצמצם רווחים או להשתמש בחללים הריקים לטובת עוד תמונה או עוד טקסט. אולם כדאי לזכור כי ממש כמו יין טוב, גם האותיות צריכות לנשום קצת. לא רצוי לערום טקסטים רבים בצפיפות, משום שהם עלולים להיתפס בעינו של הקורא כגוש גדול של טקסט שאינו מזמין ואינו קריא.
על כן, במיוחד כאשר מדובר באתרים אשר מיועדים להיקרא במכשירים ניידים, מומלץ להשתמש באופן מושכל גם בחללים ריקים ולרווח בין הפסקאות לבין עצמן ובינן לבין הכותרות וכותרות המשנה. כדאי להקדיש מחשבה גם לרווחים שבין השורות בתוך כל פסקה.

טיפוגרפיה של קישורים

כל מקדם אתרים יאמר לכם שכדי לשפר את הדירוג של אתר כלשהו בתוצאות החיפוש כדאי לשלב קישורים בגוף הטקסט, אולם אין להקל ראש בנראות של אותם קישורים. יש לוודא כי הגולש יוכל להבדיל במדויק בין הקישורים לבין יתר הטקסט, למשל באמצעות שימוש בצבע שונה או סימון בקו תחתי, שילוב ביניהם או שינוי בסמן העכבר בעת ריחוף מעל הקישור.