קטגוריות
השראה עיצוב

מחזורים של השראה בעולם דיגיטלי

העולם שלנו עובד במחזורים, הגלגל מתגלגל, השמש שוקעת וזורחת שוב ושוב, הגשם יורד וטיפות המים מתאדות בחזרה וגם ההשראה שנחה על בני האדם עובדת במחזורים.

אתם הולכים ברחוב, צדים מראות, ריחות וקולות. כל אלה מחלחלים אליכם לתודעה אט אט ומהווים בסופו של דבר כר פורה לפריחה יצירתית. אתם לוקחים את ההשראה הזו בשתי הידיים ויוצרים משהו חדש שאותו אתם חושפים בסופו של דבר בחזרה לעולם. בעולם הזה הולך מישהו אחר, צד בעיניו מראות וקולט את היצירה שלכם, היא נכנסת לו לתודעה ותוך רגעים הופכת להיות פיסה מאותו כר פורה של יצירתיות.

בשיחות עם חברים יוצרים, ולא רק עם אנשים מעצבים או אומנים, אלא יוצרי תוכן ואפילו כל מיני גורואים שיוצרים שיטות שיווק חדשות, אני תמיד שומעת את הטענה "נראה לי שהוא מעתיק ממני!"

אם נתעלם לרגע מפגיעה בזכויות קניין רוחני, שזה עניין חשוב בפני עצמו, אבל ברוב הפעמים כלל לא ניתן להוכחה, ונסתכל על העניין בעין קצת יותר פשרנית נבין ש:

  1. אם מישהו "מעתיק" מכם, כנראה שיש בכם משהו שהופך אתכם למושא להשראה והערצה.
  2. בעולם המודרני, אנחנו מרבים לבחור במקורות השראה מהמסך הקטן (המחשב), ועם כמה שנדמה לנו שהרשת פורצת גבולות, בסופו של יום כולנו קוראים את אותן הכתבות ומביטים באותן התמונות שוב ושוב.

ההצמדות האובססיבית שלנו למסכים גורמת לכך שגבולות ההשראה שלנו נשלטים ע"י אלגוריתמים שמזהים בקלות את תחומי העניין שלנו, את המשיכה שלנו ואת התשוקות שלנו וסוללים את הדרכים שלנו בעולם הדיגיטלי.

מערכות החיפוש למשל, לא חושפות אותנו לעולם מגוון אלא מראות לנו את תוצאות החיפוש הפופלריות ביותר, אלה שמיליוני אנשים כבר צפו בהן לפנינו. 
העניין הזה הופך את מחזורי ההשראה שלנו לצרים מיום ליום ולכן אין מן הנמנע שניתקל ב"מעתיקנים" מסביבנו. לא בטוח בכלל שהם מעתיקנים, הם פשוט הולכים בשעות הפנאי שלהם, בדיוק באותם השבילים הדיגיטליים שאתם טיילתם בהם.
הפתרון הפשוט והמיידי, אך הקשה לתפיסה ולביצוע, הוא פשוט (אתם יושבים?): לעזוב את המחשב ולצאת החוצה.
 אל תתנו לעולם הדיגיטלי להגביל אתכם. צאו לטייל, עשו סיבוב קצר בשכונה, קפצו לחוף הים, לכו לספרייה, עשו הליכה או ריצה או מסע של ממש, פתחו את הראש, שטפו את העיניים, גלו עולמות חדשים, שאבו השראה מהדברים הפשוטים ומן הדברים המורכבים. העשירו את מחזור ההשראה שלכם.