קטגוריות
אקדמיה היסטוריה השראה טיפוגרפיה עיצוב פונטים

תולדות האות העברית או: ״כיצד נוצרה האות העברית?״

מאת: נעם רמתי

יצאתי לחקור את התהליך הצורני שעברה האות העברית לאורך ההיסטוריה, עד שהגיעה לצורתה הנוכחית המוכרת לנו היום. התעמקתי במספר אותיות אקראיות – א’, ג’, ו’, צ’, ק, ו־ש’. לאחר מחקר צורני מעמיק, הצגתי את התהליך שכל אות עברה בפורמט משתנה, תוך ניסיון ללמד את הצופה את ההתפתחויות השונות בדרכים אחרות.
האותיות עצמן הוכנו מפלסטלינה שחורה. בחרתי בפלסטלינה מכיוון שהיא חומר גולמי, גמיש, שאינו מדוייק כמו צורה וקטורית. בשימוש בחומר כזה רציתי להעביר את התחושה הידנית והגולמית של אות הנכתבת בכתב־יד וכל הזמן משתנה.

התפתחות האות א’

פורמט: שעון קיר

החלטתי להציג את תהליך התפתחותה של האות בפורמט של שעון קיר. הבחירה בשעון קיר נבעה מכך שהשעון מייצג סוג של ציר־זמן וכך יכולתי להציג את שינוי הצורניות של האות על־ידי המעבר בין השעות, שבמקרה הזה מייצגות את התקופות השונות. הצורה הראשונית של האות אלף מתחילה בספרה הראשונה – אחת.
משמעות המילה "אֶלֶף" במקורות היא ״שור״, לכן צורתה הראשונית בכתב־יד התפתחה מצורת ראש השור. אפשר לראות שבכתבים מאוחרים יותר התפתחה האות לצורה קלה יותר לחריטה, ועם זאת היא עדיין משמרת את דמות ראש השור הקדמון.

התפתחות האות ג’

פורמט: פוסטר ציר זמן

החלטתי להציג את תהליך התפתחותה של האות גימל בפורמט מודפס, היוצר ציר זמן של צורת כתיבת האות השונות. למעשה, העברתי קו מחבר לאורך כל הצורות השונות וכך נוצר קו ארוך ושלם, היוצר את ציר הזמן המציג את הטרנספורמציה של האות. ליד כל אות על הציר, מסומנות נקודות עם קו המשיק לתחתית הפוסטר, שם ניתן לראות את הצורות השונות של האות בנפרד.

התפתחות האות צ’

פורמט: אתר אינטרקטיבי

החלטתי להציג את תהליך התפתחותה של האות צדיק בפורמט אינטראקטיבי המתבסס על ציר זמן. בהתאם, ניתן לעבור בין הזמנים על־ידי לחיצה על החצים, ולראות את תצורתה של האות בכל אחת מן התקופות. בנוסף, ניתן לראות את השינויים באנימציה.

התפתחות האות ק’

פורמט: אנימציית גיפ

החלטתי להציג את תהליך התפתחותה של האות קוף בפורמט אנימטיבי – גיפ, הנוצר מתקופות שונות לאורך ההיסטוריה, בהן האות נכתבה באופנים אחרים. הגיפ מציג את המעבר בין התקופות ואת השינויים שעברה האות בין לבין.

התפתחות האות ש’

פורמט: אנימציה מדופדפת

החלטתי להציג את תהליך התפתחותה של האות שין בפורמט מדופדף. העמוד הראשון מציג את תצורתה הראשונית של האות ש' והאחרון את תצורתה הסופית כפי שנכתבת כיום. על־ידי דפדוף מהיר של הדפים, ניתן לראות את תהליך ההתפתחות כמעין אנימציה. בנוסף,הצורות המשתנות נמצאות על ציר זמן שלאורכו ישנה נקודה המשתנה גם היא במיקומה על הציר, בהתאם לתקופה בה נכתבה האות.

הפרויקט לווה בחוברת העשרה המכילה תמונות של כתובות שונות, הסברים אודתיהן ואת תהליך העבודה הראשוני שלי, בו אספתי את מכלול הצורות של האותיות שהצלחתי למצוא במקורות השונים.

פרויקט זה נעשה במסלול תקשורת חזותית ב”שנקר” תחת קורס “טיפוגרפיה ניסיונית” בהנחיית נדב ברקן.